Svensken & Fingern

Reisesykens guder

Kata tjuta

Kategori: AUSTRALIA | 0 kommentarer » - mandag 11. februar , 2013

Hei idag var vi på fjellet Kata tjuta. Der kjørte vi gjennom fjellet, sperret veien og gikk opp på toppen. Vi tok også masse bilder som vi la ut på google under navnet @benoit. Alle bildene vi tok var gøye. Etterpå løp vi også tilbake til Sydney noe som faktisk er 2015 km. Det var tungt. :)

Her er et bilde av fjellet.

uluru

Operaen i Sidney

Kategori: AUSTRALIA | 0 kommentarer » - onsdag 6. februar , 2013

Hei idag var vi på operaen i Sidney og så på Romeo og Julie. Det er en veldig stor og flott opera. Vi skulle egentlig på en fottur etterpå men det ble det ikke tid til. Operahuset ble åpnet i 1973 og har vært et av verdens mest særpregede og berømte bygninger. Den er helt gigantisk, det har faktisk over 1000 rom og sees veldig godt på lang avstand. Den ble designet av den danske arkitekten Jørn Utzon.

Her er et bilde av operaen.

Operahuset_i_Sydney

Fremme i Sidney

Kategori: AUSTRALIA | 1 kommentar » - mandag 4. februar , 2013

Hei, etter 13 timers flygning er vi endelig fremme i Sidney. Etter å ha levd på elendig appelsinjuice og harde rundstykker smakte pizza på en restaurant som het Antony veldig godt. Nå sitter vi på hotellrommet og planlegger en tur til operaen i Sidney. Der har vi tenkt og se på Romeo og Julie noe vi gleder oss veldig til. Etterpå skal vi på restaurant og spise sushi Fingerns favorittrett. Sees snart :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Neste stop Australia

Hei nå står vi på flyplassen og skal ta flyet til Australia det er 1 og en halv time til flyet vårt går. Vi skal fly med et fly som er veldig stort så det vil bare ta et par timer å fly dit. I Australia bruker de myntenheten Australske dollar så når vi kommer fre er vi nødt til å veksle pengene våre.

intraday-analysis-The-Australian-Flag Australia-Five-Kangaroos-Design-1-Dollar-Coin

Qigong kurs

Kategori: AUSTRALIA | 1 kommentar » - onsdag 30. januar , 2013

I dag dro vi på et qigong kurs i noen hellige fjell i Beiijing vi fikk vite om kurset gjennom fingerns pappa som er usedvanlig opptatt av qigong. Kursets trener var en som het Shane Lear som blant mange regnes som en av de beste qigongerne i verden. Qigong er en kinesisk oppfunnet trening som består av puste og bevegelsesteknikker, det er mange som sier at det skal gi deg mer energi og glede i hverdagen. Navnet kommer av det gamle kinesiske ordet qi som betyr kraft/energi. Og gong kan oversettes til praktisering/trening. Under ser dere noen bilder av oss som prøver og holde oss stødige på qigongkurs.

Bilde 96

Mao Zedong

Kategori: Kina | 0 kommentarer » - tirsdag 29. januar , 2013

Mao Zedong som var hersker  i Kina mellom 1949-1976. Han var den som startet det kommunistiske synet og har også startet en stor hungersnød i Kina. Noen mener at han har ansvaret for at mellom 40 og 70 millioner menneskeliv som har gått tapt.

Dette er det kinesiske flagget.

453px-Mao_Zedong_portrait

Bejings underjordiske by

Kategori: Kina | 1 kommentar » - mandag 28. januar , 2013

I dag var vi og besøkte den underjordiske by i Kina som ble bygget fordi kineserene var redde for at Sovjetunionen skulle gå til krig mot dem. Det var Mao Zedong som gå ordre om byggingen. De bygde i 10 år og over 300 000 mennesker og også skolebarn var med på å bygge. I teorien skulle den underjordiske byen ha plass til 40% av den daverende befolkningen. Når vi skulle ned dit måtte vi krype gjennom noen kjempe små ganger for å komme ned det var kjempe kult når vi var nede. Det var også noen svære saler der nede.

MARKED

Kategori: Kina | 0 kommentarer » - mandag 28. januar , 2013

Hei alle sammen idag var vi på marked og handlet litt kinesisk hund og lignende de har faktisk overaskende god mat i kina. Spesielt marinert hundebryst likte fingern spesielt godt,  jeg derimot syns det er discousting at noen kan spise hund så jeg spiste andebryst. Under ser dere et bilde fra markedet.

kina marked

Den forbudte by

Kategori: Kina | 0 kommentarer » - mandag 28. januar , 2013

I dag var vi og besøkte den forbudt by som er et stort sted med et palass som tilhørte keiserfamilien og hoffet under keisertiden. Nå er det åpent for vanlige folk og inne er det et stort museum. Den forbudte by er på 720 000 kvadratmeter og har over 800 bygninger med over 8000 rom til sammen.  Når vi var der måtte man bruke kart for å finne frem fordi det var nesten som en labyrint.

forbudte by

YANG TONG TEMPELET

Kategori: Kina | 1 kommentar » - torsdag 24. januar , 2013

Her er jeg (Fingern) foran Yang Tong tempelet mens svensken var på shopping bestemte jeg meg for og ta en tur opp alle trappene til tempelet. Det var veldig fint tempel som er mange hundre år gammelt. Ved tempelet stod det også at Kina er verdens mest befolkede land med ca 1 milliard innbyggere og at trappene opp til tempelet består av til sammen 180 000 000 trappetrinn. Her kommer ikke mange burgerspisende amerikanere opp så det er ikke så mange mennesker her siden det er så slitsomt og gå opp. Her ser dere et bilde av meg foran tempelet.

Bilde 91

Fremme i Kina

Kategori: Kina | 0 kommentarer » - torsdag 24. januar , 2013

Hei igjen nå er vi fremme i Kina og det er ekstremt mye folk her akkurat som som de sier når vi skulle ha en taxi til hotellet er det en stor kraft anstrengelse for oss siden vi er fra Norge men etter en havtime klarte vi å få oss en taxi vi var også så heldige at vi fikk en taxi med en sjåfør som kunne engelsk så det gikk greit å komme til hotellet. Vi booket et ganske greit hotell som lå veldig sentralt så det var kort vei til de fleste attraksjoner.

taxi kina er kult  y

Next stop Kina

Kategori: Hawaii | 0 kommentarer » - torsdag 24. januar , 2013

Nå er skal vi dra videre til Kina og er ferdige på Hawaii vi har tenkt til at vi skal ta flyet klokken fem i ettermiddag. I dag kom vi forbi en selger som solgte segwayer så vi kjøpte en til Svensken så det blir lettere og komme seg frem i byer når jeg har et brukket bein. Når du tenker på en Segway tenker du kansje at den er veldig svær og tung men vi kjøpte en sammenleggbar en så det ble lettere og reise med den. Vi drar i kveld og kommer frem i overi morgen kl 12.

segway

BALLONGTUR

Kategori: Hawaii | 0 kommentarer » - torsdag 24. januar , 2013

I dag var vi på ballongtur over Hawaii, vi bestemte oss for og ta en tur over 4170 m høye Mauna loa i dag også men det skulle vi ikke gjort fordi all den varme luften fra vulkanen gjorde at ballongen fløy mange tusen meter lenger opp og føreren mistet kontrollen over varmeapparatet noe som resulterte i at vi styrtet og at svensken brakk et bein. Heldigvis gjorde ikke jeg det så alt ble bra bortsett fra at svensken ikke kan trene på noen uker. =( Under stiger vi opp mot himmelemn i vår luftballong.

ballong

MAUNA LOA

Kategori: Hawaii | 1 kommentar » - onsdag 23. januar , 2013

Mauna loa som er den vulkanen vi besøkte i dag er regnet som verdens største vulkan og den dekker hele 51 prosent av øya. Og den har hatt hele 33 utbrudd siden  1843.  Navnet Mauna Loa betyr langt fjell. Når vi var der var det så farlig å gå der at vi måtte ha en proffesjonell guide som visste hvor det var trygt å gå. det tok oss 3 timer å gå fra der vi startet vi startet riktignok på 2000 meters høyde men det var fortsatt langt å gå når vi skulle helt til toppen kunnevi ikke gå lenger og måtte da ta et heikopter.

mauna loa

VANNSCOOTERTUR

Kategori: Hawaii | 1 kommentar » - onsdag 23. januar , 2013

I dag var vi på vannscootertur til en øy som heter ompa gapa vi kjørte på ski doo vannscootere som går i opptil 70 knop. Vi hadde en guide som het Ramon og bhan påsto at han hadde slåss mot en hvithai en gang og hvithaien svømte vekk ved gførste slag. På ompa gapa var det masse fine planter og dyr som vi så på og tok bilder av. Next up Mauna loa. Under ser dere guiden vår leke seg litt.

vannscooter

Hawaii sitt landskap

Kategori: Hawaii | 2 kommentarer » - onsdag 16. januar , 2013

Hawaii er en vulkansk øygruppe og det er mange vulkaner der så vi fant ut at det var fint å lære litt om hvordan de oppstår og hvorfor vi har vulkaner så vi fant ut at vi skulle besøke en av de største vulkanene på Hawaii. Så i kveld skal vi dra med guiden vår til Mauna Loa.

mauna loa

Første dagen på Hawaii

Kategori: AUSTRALIA | 1 kommentar » - onsdag 16. januar , 2013

Hei nå er det første dagen vi er på Hawaii og vi har tenkt til å dra og lære oss å surfe i dag så vi har leid oss en surfelærer og et par surfebrett, vi har også tenkt til å snorkle og dra og se på en vulkan. Nå sitter vi på hytta og spiser frokost det er kansje ikke en så veldig normal frokost sett med norske øyne men den er faktisk ganske god. Frokosten i dag består av egg og bacon og en veldig stor smoothie. Det var desidert den beste frokosten vi har smakt noen gang.

egg og bacon

Vel fremme

Kategori: Hawaii | 1 kommentar » - mandag 14. januar , 2013

Hei nå er vi vel fremme på Hawaii og skal ta båten som skal kjøre oss til hytten vår som ligger i sjøen. Vi fant ut at siden vi bodde i så fint hotell så kunne vi bo litt billigere denne gangen så vi valgte og leie en hytte. Det vi var veldig heldige med var at vi fikk med dykkerutstyr og vannscootere på kjøpet.

hytte på hawaii i vann med elfin vannscooter og dritt

Next stop Hawaii

Kategori: U.S.A | 2 kommentarer » - torsdag 10. januar , 2013

Nå står vi på flyplassen i Newark og skal til Honolulu flyet vårt går om 1t og 30 min så vi har ganske god tid. Vi skal fly med United airlines siden de har direkterute og har kortest reisetid. Vi ankommer kl 21:00 så når vi ankommer er det bare og få seg middag og legge seg.

Hawaii kart skilpadde

Chrysler building

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - torsdag 10. januar , 2013

Chrysler building er en av de bygningene vi så på helikopter turen. Den var ferdig bygget i 1930 og er 319 meter høy. I 1931 ble Empire state building ferdig og tok da over for å være  den høyeste bygningen i New York. Men folk mener fortsatt at Chrysler building er den flotteste bygningen i New York.

chrysler

Helikoptertur

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - onsdag 9. januar , 2013

Nå er vi på hotellet og pakker og har nettop vært på helikopter tur over New York og det var kjempekult det tok sikkert 20 minutter men på den tiden fikk vi oppleve nesten hele New York. Fingern fikk høydeskrekk men det skjønner jeg fordi det var ganske sketchy fordi det gynget skikkelig. Vi så Empire state building, Brooklyn bridge, Central Park, Time square, frihetsgudinnen, Hudson river, Ground zero, Chrysler building.

helikopter

Frihetsgudinnen

Kategori: U.S.A | 1 kommentar » - onsdag 9. januar , 2013

Nå har vi vært på en båt som gikk til frihetsgudinnen og det var veldig lærerikt. Det var en guide på båten som lærte oss masse om frihetsgudinnen for eksempel at den ble bygd av en franskmann og at den ble avduket den 28 oktober 1886.  Han sa at den er et symbol på frihet og demokrati. Han sa også at i starten sa de at den var bygget av norsk kobber men i senere undersøkelser i 2006 fant de ut at kobberet ble donert av  Pierrre-Eugène Secrétan.

frihet

Pizzaturen

Kategori: U.S.A | 1 kommentar » - onsdag 9. januar , 2013

Halloisen nå har vi vært på pizzatur og vi fikk se verdens største pizza og det var kjempekult. Vi gikk også rundt på manhattan og besøkte flere pizzeriaer. Vi fant også ut at for å kunne rekke hjem i tide måtte vi dra en dag før så i morgen kommer vi til å dra videre til Hawaii.

Bilde 63

status

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - onsdag 9. januar , 2013

Nå sitter vi på hotellet og leser i reisehånboken og lærer masse om U.S.A for eksempel at U.S.A er delt inn i 50 delstater der noen av statene har tillat dødsstraff og andre ikke. Etterpå skal vi på pizzatur og fingern gleder seg veldig han har nemlig hørt at vi kan få se verdens største pizza.

reisehåndbok usa

Bronx zoo

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - onsdag 9. januar , 2013

Hei nå står vi i Bronx zoo hittil har vi besøkt lemurene, slangene, koalabjørnene og nå står svensken og tar nose-to-nose med tigerene. Jeg gjorde det i sta og det var kjempekult.

Bilde 29snøleopard

Starbucks

Kategori: U.S.A | 1 kommentar » - onsdag 9. januar , 2013

Hei, igjen nå sitter vi på Starbucks og spiser frokost og fingern har sett at det står plakater i byen der det er reklame for Bronx zoo så siden vi ikke hadde så mye å gjøre i dag bestemte vi oss for å gå nose-to-nose med de store kattene i Bronx zoo.

General Views of a Starbucks Store Ahead of Earnings Release

God morgen

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - onsdag 9. januar , 2013

God morgen nå skal vi poste en plan for dagen så dere får et lite innblikk i hva vi skal gjøre i dag.

Shopping

Pizzatur på manhattan

Helikoptertur over New York.

kart over usa

Over legger vi til et bilde over U.S.A så dere skjønner hvor vi er i landet.

Broadway

Kategori: U.S.A | 0 kommentarer » - tirsdag 8. januar , 2013

Hei igjen nå har vi vært på Broadway og sett Operafantomet det var en veldig bra forestillingen og vi koste oss veldig. Det som var veldig annerledes var at vi måtte betale med dollar i stedenfor kr, så etter forestillingen dro vi og vekslet alle pengene våre i dollar.operafantomet

TUR I CENTRAL PARK

Vi bestemte oss for og ta en tur i Central park før Broadway forestillingen i kveld vi leide en hestetaxi og sjåføren lærte oss masse interresant om USA og New york. Han lærte oss foreksempel at USA er en republikk og at det er 310 000 000 innbyggere i USA.

INSTALLERT PÅ HOTELLET

Kategori: U.S.A | 1 kommentar » - tirsdag 8. januar , 2013

Hei,

nå er vi installert på hotellet og det er veldig flott og suiten vår har utsikt over Central park. Nå har vi tenkt til å dra på dessert kurs der vi kan lære å lage populære amerikanske desserter. Etter det har vi tenkt til å spise på yuca der vi har bestillt bord.

NEW YORK

Kategori: U.S.A | 1 kommentar » - tirsdag 8. januar , 2013

Nå er det bare 30 min til flyet vårt boarder. Vi gleder oss veldig til og dra til New york siden vi aldri har vært der før. Vi kommer til å ankomme på Newark flyplass kl.14:05. Derfra skal vi ta en taxi til hotellet som heter Mandarin Oriental hotel. Det er et veldig flott hotell men vi valgte det fordi det ligger veldig sentralt ved Central park. Vi kommer til å være i New York i 4 dager.

Hva vi har tenkt til å gjøre i New York:

Helikoptertur over New york

Operafantomet på Broadway

Cruise fra New york til Frihetsgudinnen

Dessertkurs i New york

Guidet mafia tur

Pizzatur på Manhattan

Vi har også funnet ut at vi skal på shopping og har funnet ut at gopro butikken ligger bare et par kvartaler unna.

Bloggen "Svensken & Fingern" er underlagt Lov om opphavsrett til åndsverk. Det betyr at du ikke kan kopiere tekst, bilder eller annet innhold uten tillatelse. Forfatter er selv ansvarlig for innhold. Tekniske spørmål rettes til post[att]bloggnorge[dått]com.